Členovia Združenia sa riadia etickými štandardmi vypracovanými Medzinárodnou asociáciou vzdelávacieho a profesijného poradenstva IAEVG. K dispozícii sú na prebratie v slovenskom preklade, ako aj v originálnej verzii na stránke IAEVG.
Etický kódex ZKPRK
Členovia Združenia sa riadia etickými štandardmi vypracovanými Medzinárodnou asociáciou vzdelávacieho a profesijného poradenstva (IAEVG):
Etické povinnosti ku klientom
- Členovia ZKPRK prijímajú primárnu povinnosť rešpektovať dôstojnosť každej osoby, ktorej sa poskytujú služby vzdelávacieho a profesijného poradenstva. Táto povinnosť zahrňuje akceptovanie práva jednotlivca robiť nezávislé rozhodnutia, brať na seba zodpovednosť za svoje rozhodnutia, angažovať sa pre osobný rozvoj, a zachovávať dôvernosť. Zahrňuje taktiež povinnosť poradcov ovládať platné zákony a postupy, ktoré sa týkajú práv klientov.
- Členovia ZKPRK uznávajú povinnosť dodržiavať rovnosť príležitosti vo vzdelávacom a profesijnom poradenstve, bez predsudkov k osobám s rozdielnym sociálnym postavením alebo dosiahnutým vzdelaním, pohlavím, rasou, etnickým pôvodom, vyznaním, sexuálnou orientáciou, alebo postihom, a vyhýbať sa všetkým formám diskriminácie.
- Členovia ZKPRK citlivo reagujú na celkové potreby klientov (vzdelávacie, profesijné, osobné a sociálne), ktoré sa vzájomne podmieňujú a ovplyvňujú plánovanie a zmeny vzdelávania, povolania a pracovnej kariéry. V prípade, keď ich vlastná kompetencia nezodpovedá potrebe klienta, odkazujú ho na príslušných odborníkov.
- Členovia ZKPRK informujú klientov, ústne alebo písomne, o účele, cieľoch, metódach, koncepciách a etických štandardoch, ktorými sa riadi poskytovanie vzdelávacieho a profesijného poradenstva, o podmienkach, ktoré môžu nastať pri konzultáciách s inými odborníkmi, a o právnych či politických obmedzeniach vzťahujúcich sa k spôsobom poskytovania služieb. Akékoľvek požadované obmedzenia dôvery budú diskutované s klientom skôr, než sa dostane do situácie, v ktorej bude nútený rozhodnúť sa o svojom postoji k takýmto obmedzeniam. Odhalenie dôverných informácií vyžaduje vyjadrenie súhlasu klienta.
- Členovia ZKPRK podporujú nezávislé činnosti klienta a taktiež sa zdržujú vedomého diktovania či vynucovania voľby klienta, hodnôt, životných štýlov, plánov a presvedčenia (napr. všeobecné názory na ekonomický život) iného, než zodpovedá osobnej orientácii a pohľadu klienta. Avšak v situáciách, kde klienti zastávajú antisociálne hodnoty ohrozujúce ich samotných alebo iné osoby, môže byť nutné, aby poradca vyjadril svoje profesijné hodnoty a mieru podpory spoločenských konvencií.
- Členovia ZKPRK poskytujú vysvetlenie obsahu, účelu a výsledkov testov rečou, ktorej klient rozumie. Poradcovia využívajú príslušné štandardy pre výber, aplikáciu a interpretáciu hodnotiacich technik. Uvedomujú si, že nové techniky, napr. počítačové testy a poradenské programy vyžadujú sústavné vzdelávanie a priebežnú znalosť odbornej literatúry k ich využitiu, vyhodnocovaniu a interpretácii.
- Členovia ZKPRK propagujú užitočnosť nových technik a vhodných počítačových aplikácií klientom, pokiaľ výskum a evaluacia ich uplatnenie oprávňuje. Poradca zabezpečuje, že využitie počítačových aplikácií a ďalších technik zodpovedá individuálnym potrebám klienta, a klient chápe, ako tieto techniky a postupy využívať, a že je následne poskytovaná poradenská pomoc. Členovia IAEVG ďalej zaisťujú, že príslušníci menšinových skupín majú taký istý prístup k najlepším dostupným technikám, k počítačovým technológiám, k nediskriminačným, aktuálnym a presným informáciám pri použití všetkých týchto techník.
- Členovia ZKPRK pri uplatňovaní svojich odborných kompetencií, vzdelania a praxe, vo vzťahu k jednotlivým klientom i k organizáciám požadujúcim konzultáciu, poskytujú informácie, ktoré sú jasné, presné, relevantné a neobsahujú zavádzajúce, či nepravdivé prvky.
- Členovia ZKPRK sa vyhýbajú stretom záujmov, ktoré by ohrozovali záujmy ich klientov, v prípadoch kde sa súbežne zaoberajú poradenstvom pre klientov, zastupujú platené agentúry sprostredkujúce zamestnanie, alebo sú platenými sprostredkovateľmi vzdelávacích organizácií. O možnosti potenciálneho stretu záujmov je treba informovať klienta.
- Členovia IAEVG odkazujú klientov príslušným spôsobom na iných odborníkov, pokiaľ sami nemôžu odbornú pomoc poskytovať alebo v poskytovaní pokračovať.
Postoje ku kolegom a profesijným združeniam
- Členovia ZKPRK prispievajú k rozvoju a udržovaniu vzťahov spolupráce s profesijnými kolegami a administratívnymi pracovníkmi, s cieľom poskytovať optimálne vzdelávacie a profesijné poradenstvo.
- Pre potreby hodnotenia a iné účely členovia IAEVG poskytujú kolegom a administratívnym pracovníkom presné, objektívne, ucelené a relevantné informácie o potrebách a výsledkoch vzdelávacieho a profesijného poradenstva.
- Členovia ZKPRK spolupracujú so svojimi profesijnými kolegami pri zavádzaní etických štandardov do postupov a činností vo svojich pracovných situáciách. Pokiaľ z príjmov informácií vyplývajú pochybnosti o etickom chovaní profesijných kolegov, členov i nečlenov IAEVG, mal by člen s takýmto kolegom túto pochybnosť prejednať a využiť dostupných inštitucionálnych možností k náprave situácie.
- V prípade konfliktu medzi profesijnými etickými štandardami a postupom, či nespoluprácou zamestnanca, budú sa členovia IAEVG usilovať o priame prejednávanie dôsledkov takýchto konfliktov a ich odstránenie.
Postoje k riadiacim orgánom a ostatným agentúram
- Ak je to nutné, budú členovia ZKPRK presadzovať a podporovať rozvoj služieb vzdelávacieho a profesijného poradenstva, ktoré sú v súlade s etikou a relevantné pre potreby klientov, v spolupráci s koncepčnými pracovníkmi, tvorcami legislatívy a správnym personálom.
- Členovia ZKPRK sú si vedomí uznávaných kvalifikácií a požadovaného vzdelania kompetentných poskytovateľov služieb vzdelávacieho a profesijného poradenstva, a informujú o nich administratívnych pracovníkov, zákonodarcov a ďalších.
- Členovia ZKPRK aktívne spolupracujú s agentúrami, organizáciami a jednotlivcami v iných inštitúciách alebo v komunite pri uspokojovaní potrieb a poskytovaní služieb klientom.
Povinnosti k výskumu a k príbuzným procesom
- Členovia ZKPRK, ktorí k tomu majú príslušný tréning a zručnosti, sú si vedomí svojej zodpovednosti za priebeh výskumu a poskytovanie údajov o jeho výsledkoch, za použitie postupov, ktoré sú v súlade s prijatými etickými a vedeckými štandardami činností vzdelávacieho a psychologického výskumu. Pokiaľ sa údaje o klientoch využívajú pre štatistické, hodnotiace, výskumné a programovo-plánovacie účely, zabezpečí člen ZKPRK zachovanie dôvernosti identity jednotlivých klientov.
- Členovia ZKPRK si uvedomujú svoju zodpovednosť za podieľanie sa na skvalitňovaní vzdelávacieho a profesijného poradenstva zdieľaním zručností, vedomostí a odbornosti s kolegami a s profesijnými združeniami, ako je IAEVG.
Povinnosti samostatných poradcov
- Členovia ZKPRK získavajú počiatočné odborné vzdelávanie a zúčastňujú sa na procese pokračujúceho učenia v oblastiach vedomostí a zručností požadovaných profesiou pre kvalifikovaných poskytovateľov vzdelávacieho a profesijného poradenstva.
- Členovia ZKPRK pôsobia vo vnútri oblasti vymedzenej ich vzdelávaním a praxou, a klientov, ktorým nie sú pripravení pomôcť odkazujú na iných odborníkov. Každý člen IAEVG prijíma dôsledky svojich profesijných aktivít a robí to za vedomého a zámerného uplatňovania etických zásad.
- Členovia ZKPRK priebežne reflektujú vo svojej praxi humanistické princípy, ktoré sú základom etického chovania, a berú ohľad na meniace sa sociálne a politické otázky, ktoré majú pre prax etické dôsledky. Tie zahŕňajú otázky typu: Kto sú moji klienti (študenti, pracovníci, zamestnávatelia, spoločnosť ako celok) a aké sú dôležité etické aspekty v týchto vzťahoch? Ako sa rôzne formy intervencie (individuálne poradenstvo, skupinová práca, počítačové programy, konzultácie s manažmentom v mene pracovníkov) odlišujú v etických otázkach? Ako by mali služby vzdelávacieho a profesijného poradenstva eticky reagovať na globálné napätie medzi ekonomickými a environmentálnymi problémami v pracovnom živote a na pracoviskách klientov?
- Členovia ZKPRK sú zodpovední za sledovanie a udržiavanie svojich profesijných kompetencií a periodické vzdelávanie kvôli zaisteniu schopnosti poskytovať kompetentné služby klientom odlišných kultúr a efektívne využívať nové teórie a techniky intervencie, počítačové aplikácie a hodnotiace procesy. Členovia IAEVG sa usilujú o osvojovanie si inovácií a trendov v kontextoch a obsahu vzdelávacieho a profesijného poradenstva a robia to s vedomím, že profesijné a osobné skúsenosti a rast pokračujú počas celej kariéry.
- Členovia ZKPRK vyhľadávajú a zúčastňujú sa systematického odborného dozoru nad zvyšovaním vedomostí a zručností potrebných k efektívnemu výkonu profesijných činností a k vytyčovaniu cieľov ďalšieho vzdelávania.
- Členovia ZKPRK si uvedomujú svoje hodnoty a postoje s cieľom dodržiavať diskrétnosť a objektivitu pri poskytovaní pomoci klientom. Zvlášť sa vyhýbajú všetkým formám rasových, sexuálnych a vekových stereotypov a diskriminácii.
- Členovia ZKPRK, v prípadoch keď etické otázky nie sú jasné alebo sú problematické, ich budú konzultovať s profesijným združením alebo s kolegami za účelom ich vyjasnenia alebo nachádzania postupov k náprave podmienok, ktoré problém spôsobili. Keď zlyhá táto možnosť, obrátia sa poradcovia priamo na generálneho tajomníka rady IAEVG zo žiadosťou o vysvetlenie, radu alebo podajú sťažnosť z dôvodu porušenia profesijnej etiky.