Kariérové poradenstvo sa dostáva čoraz viac do popredia ako jeden z najefektívnejších nástrojov aktívnej politiky na trhu práce, ale aj ako prostriedok pre rozvoj ľudského kapitálu – s veľkým oneskorením sa tento vývoj pomaly začína prejavovať aj na Slovensku. O tom, ako je možné sa poučiť z európskych skúseností , sa mohli dozvedieť účastníci konferencie „Krok k efektívnym zručnostiam v kariérovom poradenstve“, ktorú s partnermi zorganizovala dňa 29. Júna 2017 firma Trexima. Čo teda funguje v poradenstve, najmä s ľuďmi, ktorí sú nejakým spôsobom znevýhodnení pri „súťažení o prácu“? Zistenia zo štúdie, ktorá zhŕňa výsledky viac ako 200 výskumných článkov a publikácií o efektivite poradenstva pre zamestnanosť prezentoval britský expert David Imber zo spoločnosti Vocational Rehabilitation Consultants.
Zaujímavé sú aj zistenia o tom, čo nefunguje, hoci pre skúsených poradcov to asi nebude nič prekvapujúce: David Imber napríklad hovorí o tom, že podporované zamestnávanie má nejasné dopady a vedie k neefektívnosti, keď zamestnanci s nárokom na príspevok vytláčajú z trhu práce tých, ktorí na príspevok nemajú nárok. Kritizoval aj využívanie testov a dotazníkov, ktoré nemá vplyv na efektivitu poradenského procesu, v niektorých prípadoch ju môže skôr znižovať.
Čo teda v poradenstve pre zamestnanosť naozaj funguje? Prinášame niekoľko zaujímavých zistení, súhrn štúdie je k dispozícii na tejto adrese:
- Motivácia nájsť si zamestnanie je významným faktorom zvyšujúcim šancu zamestnať sa a existuje mnoho dôkazov o tom, že presvedčenia klienta o sebe samom a o jeho prostredí vplývajú na jeho motiváciu a následne na jeho aktivitu. Dôvera vo vlastné schopnosti významným spôsobom vplýva na šancu nájsť si zamestnanie a poradenstvo ju musí podporovať. Sebadôvera môže byť podporovaná skúsenosťou vlastného úspechu klienta, sociálnym modelovaním (príklady a svedectvá ľudí, ktorým sa to podarilo), pozitívnou spätnou väzbou od poradcu a zvládaním vlastných emócií (obáv, strachu, trémy, napríklad z pracovného pohovoru).
- Vzťah medzi klientom a poradcom výrazným spôsobom prispieva k úspešnosti klienta, oveľa viac, než samotný obsah poradenského programu a využité techniky. Aj dobre postavené poradenské programy môžu stroskotať na nekvalitnom vzťahu klient – poradca. Najdôležitejšími ingredienciami kvalitného vzťahu sú schopnosť podpory a komunikácie.
- Dobrý poradenský program by mal obsahovať tréning zručností pre hľadanie zamestnania, priamy kontakt s miestnymi zamestnávateľmi a podporu pri hľadaní a pri vstupe do zamestnania
- Zručný poradca dokáže efektívne využiť aj krátke stretnutia s klientom, dôležitejšie, než trvanie, je početnosť a frekvencia stretnutí. V prípade ťažko znevýhodnených klientov by mal mať poradca v starostlivosti menej ako 30 klientov súčasne.
- Existujú rôzne modely profilácie klientov a ich zaraďovanie na poradenské služby, ale každý z nich má vážne nedostatky. Ako vhodný model sa javí zaraďovanie do poradenských služieb na základe úrovni pocitu osobnej účinnosti či sebadôvery klienta.
Konferenciu otvoril predseda ZKPRK a zamestnanec Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, Tomáš Šprlák. V úvodnom prejave zdôraznil potrebu hľadania nových riešení v poradenstve služieb zamestnanosti: “Limity tradičného prístupu tzv. cukru a biča v službách zamestnanosti sa v dnešnom kontexte ukazujú v plnej nahote – musíme hľadať nové prístupy. Nepotrebujeme poradcov, ktorí budú iba zbierať od občanov rôzne potvrdenia, alebo slepo aplikovať prístup cukru a biča. Nestačí, aby boli schopní riešiť konkrétne situácie konkrétneho človeka, ale musia byť schopní ho zmocniť k lepšiemu riadeniu vlastnej kariéry, vlastného života.” Jakub Žabka (Trexima) a Ildikó Hanuliaková (Spoluprácou pre lepšiu budúcnosť) predstavili priebeh projektu STEP a obsah vzdelávacieho programu pre rozvoj efektívnych poradenských zručností. Následne za okrúhlym stolom, ktorý moderoval Štefan Grajcár (ZKPRK), diskutovali David Imber (VRC, UK), Martin Kubiš (K.A.B.A. Slovensko) a Tomáš Šprlák (UPSVaR / ZKPRK) o skúsenostiach a perspektívach kariérového poradenstva na Slovensku. Zástupcovia zo Slovenska sa zhodli na tom, že problémom slovenského kariérového poradenstva je roztrieštenosť medzi rezortami, v rámci rezortov ale aj vo vnútri poradenskej komunity. Vyjadrili ale presvedčenie, že kariérové poradenstvo musí byť dnes viac, než kedykoľvek predtým dostupné všetkým, čo ho potrebujú.
Fotky a prezentované materiály sú k dispozícii na tejto adrese. Ďakujeme organizátorom za podnetnú a pestrú konferenciu, ktorá bola zaujímavým príspevkom do diskusie o budúcnosti kariérového poradenstva nie len v službách zamestnanosti.