Na podnet sekretariátu Komisie pri Monitorovacom výbore pre OP Ľudské zdroje pre PO 1 Vzdelávanie, sekcia štrukturálnych fondov EÚ, sprostredkovateľský orgán pod riadiacim orgánom pre operačný program Ľudské zdroje, MŠ VVŠ, sa v stredu 18. 9. 2019 vo Vedeckom parku UK v Bratislave uskutočnilo rokovanie k „okrúhlemu stolu“ k nastaveniu výzvy na podporu nízko kvalifikovaných (ISCED 0 – 2) Upskilling Pathway.
Jednou z oblastí, o ktorých účastníci stretnutia diskutovali, boli aj možnosti kariérového poradenstva pre cieľovú skupinu, na ktorú sa zameriava iniciatíva Upskilling Pathways, teda ľudí s kvalifikáciou na úrovni ISCED 0-2. Ako zástupca Združenia pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry, ktoré sa do iniciatívy Upskilling Pathways zapojilo, podujal som sa pripraviť niekoľko odkazov na zdroje, ktoré sa tejto cieľovej skupine venujú, ako aj príkladov dobrej praxe pre túto cieľovú skupinu.
Vzhľadom na svoje doterajšie pôsobenie a najmä posledné roky (služby zamestnanosti 2001-2011; centrum Euroguidance, 2011-2016) sa väčšina odkazov týka školskej populácie a tzv. NEETs, menej z nich dospelých nezamestnaných, resp. dlhodobo nezamestnaných. Niektoré charakteristiky sú však spoločné obom týmto skupinám (NEETs & unemployed), i preto mnohé z poradenských prístupov v práci s NEETs sú použiteľné všeobecnejšie, teda aj pre prácu s ľuďmi s nízkou kvalifikáciou, resp. bez odbornej kvalifikácie ako hlavnej prekážky ich uplatnenia na trhu práce.
Rád by som ešte spomenul, že v septembri (11. – 13. 9. 2019) sa v Bratislave konala konferencia Medzinárodnej asociácie pre študijné a profesijné poradenstvo (International Association for Educational and Vocational Guidance; https://iaevg.com), ktorej hlavnou témou bolo kariérové poradenstvo pre inkluzívnu spoločnosť. Na konferencii odznelo množstvo odborných príspevkov zameraných aj na znevýhodnené skupiny populácie vrátane „low qualified“. Program konferencie s takmer 200 príspevkami spolu s anotáciami (vrátane Book of Abstracts v angličtine), výstupy z konferencie, prezentácie hlavných rečníkov, zborník vybraných príspevkov, ako aj ďalšie materiály sú dostupné tu: https://iaevgconference2019.sk, resp. tu: https://iaevgconference2019.sk/vystupy/?lang=sk
Poznámka na záver: takmer každý zo zdrojov, odkazov uvedených nižšie, obsahuje v referenciách, zozname použitej či odporúčanej literatúry množstvo ďalších odkazov, ich počet s každým ďalším zdrojom rastie takmer geometrickým radom…
- Pôvodné publikácie, preklady a iné zdroje v SJ/CZ jazyku.:
- Záruka pre mladých a celoživotné poradenstvo, https://www.euroguidance.sk/document/publikacie/p3.pdf
- Vedenie ohrozenej mládeže k práci prostredníctvom vzdelávania Lekcie z celej Európy – Cedefop; https://www.euroguidance.sk/document/publikacie/p13.pdf
- Kríza zamestnanosti mládeže: Hlavné zistenia zo správy z konferencie Medzinárodnej organizácie práce 2012, https://www.euroguidance.sk/document/publikacie/p4.pdf
- Kariérové poradenstvo – príručka pre tvorcov koncepcií (OECD; http://web.saaic.sk/nrcg_new/kniznica%5COECD-KP_prirucka%5CKarierove_poradenstvo-Koncepcna_prirucka.pdf)
- Peter Dráľ: VYROVNÁVAME ŠANCE. Príručka na podporu študijnej a profesijnej orientácie sociálne znevýhodnených žiakov (http://cvek.sk/?attachment_id=1113&download=true; recenzia tu: https://www.euroguidance.sk/document/casopis/9.pdf; http://cvek.sk/wp-content/uploads/2015/12/Peter-Dral-Vyrovnavame-sance-web.pdf – str. 81-82)
- Multikultúrní poradenství. Teoretické základy a osvědčené postupy v Evropě (http://www.euroguidance.cz/publikace/multikulturni-poradenstvi.pdf
- Doporučení pro rozvoj politik a systémů celoživotního poradenství. Referenční rámec pro EU a Komisi (http://www.euroguidance.cz/publikace/elgpn-tools-6.pdf.pdf)
- Rozvoj politik celoživotního poradenství: Evropský nástroj pro tvůrce politik (http://www.euroguidance.cz/publikace/rozvoj-politik.pdf)
- Důkazy k celoživotnímu poradenství. Přehled nejdůležitějších zjištění pro účinnou politiku a praxi (http://www.euroguidance.cz/publikace/celozivotni-poradenstvi.pdf)
- Průvodce kariérou pro školy. Zpráva o efektivním kariérovém poradenství (http://www.euroguidance.cz/publikace/pruvodce-karierou.pdf)
- Mezinárodní příručka o metodách profesní orientace pro skupinová školení (http://www.euroguidance.cz/publikace/mezinarodni-prirucka.pdf)
- Projekt KomposyT – na stránke projektu KomposyT, ktorý realizoval Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, je množstvo odkazov na odborné zdroje a články (https://www.komposyt.sk/pre-odbornikov/odborne-zdroje/ine-clanky
- Manuál odborného poradcu pre poskytovanie individualizovaných služieb dlhodobo evidovanému UoZ (k dispozícii tu)
- Príklady dobrej praxe – Národná cena kariérového poradenstva (SR & ČR):
Príkladov dobrej praxe je v oboch republikách za 11 rokov, odkedy túto súťaž organizujú slovenské a české centrum Euroguidance (https://www.euroguidance.sk/index.php?sw=3; http://www.euroguidance.cz/priklady-dobre-praxe.html), niekoľko sto, podrobnejšie informácie o súťažných či ocenených príspevkoch v jednotlivých rokoch možno nájsť v zborníkoch, ktoré sú dostupné na stránkach centier Euroguidance v SR a ČR:
Prehľad všetkých príspevkov zaslaných do súťaže v rokoch 2009 – 2019 nájdete na tejto adrese.
- Články
Tu by som upozornil na články publikované v časopise Kariérové poradenstvo v teórii a praxi, ktorý od r. 2012 dvakrát ročne vydáva slovenské centrum Euroguidance v spolupráci s patrnerským centrom v ČR (https://www.euroguidance.sk/index.php?sw=6); na uvedenej stránke sú dostupné všetky doteraz vydané čísla od r. 2012 (spolu 16).
Pokiaľ ide o „našu“ tému, spomenul by som dva odborné príspevky, zhodou okolností publikované v jedno čísle (ročník , číslo 11 z r. 2017 – https://www.euroguidance.sk/document/casopis/11.pdf)
- Hooley, T. – Sultana, R. G.: KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ PRO SOCIÁLNÍ SPRAVEDLNOST (str. 6-16)
- Imber, D. – Booth, D.: Poradenstvo v oblasti zamestnávania – čo je efektívne pre znevýhodnených (str. 17-35); článok je jedným z výstupov projektu STEP, ktorý v rámci programu Erasmus+ realizovalo OZ Spoluprácou pre lepšiu budúcnosť (http://ozbuducnost.sk/) v r. 2014-2017 a ktorý sa zameriaval na znevýhodnených ľudí vo vzdelávaní a na trhu práce; viac tu: http://skillstep.eu/index.html
- Lukáč, M. – Lukáčová, S. – Pirohová, I.: PORADENSTVO A INICIAČNÁ EDUKÁCIA VO VZDELÁVANÍ DOSPELÝCH RÓMOV Z MARGINALIZOVANÝCH KOMUNÍT; dostupné na: https://www.euroguidance.sk/document/casopis/03_KPJ_2-2019_Lukac_et_al.pdf
- Zborník príspevkov z elektronickej medzinárodnej vedeckej konferencie „Kontexty edukácie dospelej rómskej polupácie“, ktorá sa konala v novembri 2015 na Prešovskej univerzite v Prešove: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Lukac3N_SLOVAKIA
- Rabušicová, Milada, Ladislav Rabušic. 2006. „Adult Education in the Czech Republic – Who Participates and Why.“ Sociologický časopis / Czech Sociological Review42 (6): 1195-1218; dostupné na: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/d624029676e3a47c0c57e16526f87a3bf7c8e266_629_05rabusic23.pdf
- Publikácie a ďalšie odkazy (najmä v angličtine)
- Counselling methods for fighting youth unemployment (https://www.euroguidance.sk/document/publikacie/21.pdf)
- Salto-Youth: ide o projekt, iniciatívu realizovanú v rámci, resp. s podporou programu Erasmus+, ktorá sa zameriava o. i. aj na NEETs. Na stránkach projektu je množstvo zdrojov zameraných na rôzne aspekty práce s touto skupinou vrátane poradenstva: https://www.salto-youth.net/; https://www.salto-youth.net/rc/inclusion/archive/archive-training/pastinclusioncourses/ineetiativeseminar/
- Zápis z konferencie On Track – Different youth work approaches for different NEET situations, ktorá sa konala v dňoch 13. – 16. 4. 2016 v Bratislave (k dispozícii tu)
- Cross Cultural Guidance and International Careers. Integrating migrants and minorities (http://www.euroguidance.cz/publikace/cross-border-compendium.pdf)
- https://www.schooleducationgateway.eu/sk/pub/latest/practices/career-guidance-new-approache.htm
- http://www.guidingcities.eu/wp-content/uploads/2016/07/Study-on-Good-practices.pdf
- Lukáč, Marek – Lukáčová, Silvia – Pirohová Ivana:EDUCATION OF ADULT ROMA FROM MARGINALIZED COMMUNITIES IN SLOVAKIA; dostupné na: https://www.researchgate.net/publication/325479588_EDUCATION_OF_ADULT_ROMA_FROM_MARGINALIZED_COMMUNITIES_IN_SLOVAKIA
- https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ954482.pdf
- Barriers to lifelong learning Marjan Laala* at Tehran University of Medical Sciences, Sina Trauma & Surgery Research Center, Sina Hospital, Tehran 11555/3876, Iran in Procedia – Social and Behavioral Sciences 28 (2011) 612 – 615
- https://www.cluteinstitute.com/ojs/index.php/TLC/article/download/1515/1495/
- https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/683824/Encouraging_participation_and_persistence_in_adult_literacy_and_numeracy.pdf – part 8
- Innovative Ways for Motivating Adults for Learning (výstup projektu Grundtvig, 2010), dostupné na: https://www.academia.edu/1219885/INNOVATIVE_WAYS_FOR_MOTIVATING_ADULTS_FOR_LEARNING, slovenský preklad dostupný na: https://www.zdruzenieorava.sk/documents/Prirucka.cremole.pdf
- http://www.toolkit-creativity.eu/wp-content/uploads/2016/02/Tips_SK_CREMOLE_attachment_SurveyReport_EN.pdf
- http://www.toolkit-creativity.eu/wp-content/uploads/2016/02/Tips_SK_CREMOLE_attachment_Collection_BestPractices_EN.pdf – from page 80
- https://www.cedefop.europa.eu/files/9141_en.pdf
- https://www.minedu.sk/berlinska-deklaracia/
Spracoval:
Štefan Grajcár
Združenie pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry
stefan.grajcar@gmail.com