Na jeseň 2024 naše Združenie rozbehlo spoluprácu s podobnými profesijnými združeniami v Česku, Maďarsku a Rumunsku (projekt CEE Guidance Forum). Počas našej prvej projektovej aktivity sme realizovali prieskum, ktorý prebiehal od novembra 2024 do apríla 2025. Prvý prieskum sa zameriaval na pohľad členov a členiek: konkrétne nás zaujímalo, ako tieto organizácie napĺňajú potreby a očakávania svojich členov a ako vedenie týchto organizácií reflektuje ich fungovanie a riadenie. Cieľom druhej analýzy bolo priniesť vonkajší pohľad – pozreli sme sa na to, ako rôzni aktéri zapojení do kariérového poradenstva vnímajú význam kariérového poradenstva vo svojej krajine a akú úlohu podľa nich zohrávajú profesijné organizácie združujúce odborníkov v tejto oblasti. Prinášame skrátenú verziu slovenskej časti prieskumu.

Partneri: Združenie je dôležitým aktérom v inováciách, ale potrebuje systematickejší dôraz na tvorbu politík

V prvej fáze sme oslovili troch partnerov – zo zamestnávateľského združenia, verejných služieb zamestnanosti (ÚPSVaR) a Ministerstva školstva. Všetci vnímajú kariérové poradenstvo ako čoraz dôležitejšie pre zvládanie výziev meniaceho sa trhu práce. Nevidia ho len ako službu pre jednotlivcov, ale ako systémový nástroj na podporu prechodov medzi rôznymi životnými situáciami (škola, zamestnanie, nezamestnanosť), rekvalifikácie a zosúladenia s potrebami zamestnávateľov. Zástupca zamestnávateľov zdôraznil pragmatickú víziu: „Kariérové poradenstvo by malo mať veľmi praktický výstup – pomáhať ľuďom nájsť pracovné príležitosti. To niekedy chýba. Poradcovia robia hodnotenia, ale konečný výsledok – umiestnenie – ktorý by bol užitočný pre firmu aj človeka, niekedy chýba.“ Verejné služby zamestnanosti túto potrebu relevantnosti potvrdili a zdôraznili svoj dôraz na rozvoj kariérových zručností (CMS), najmä u znevýhodnených a dlhodobo nezamestnaných skupín. „Naším hlavným cieľom je rozvíjať kariérové zručnosti. Poskytujeme informácie o dostupných programoch, ale jadrom ostáva rozvoj CMS,“ uviedla zástupkyňa ÚPSVaR. Z pohľadu ministerstva školstva je kariérové poradenstvo kľúčové pre celoživotné vzdelávanie a ekonomickú odolnosť, pretože tradičný model, v ktorom si človek vyberie povolanie v 15 rokoch a zostane v ňom celý život, je úplne zastaraný. Ľudia potrebujú podporu počas kariérových zmien – a tu má poradenstvo kľúčovú úlohu.

Vnímaná úloha a poslanie združenia (ZKPRK)

ZKPRK je síce uznávané a rešpektované pre svoju odbornosť, ale je vnímané ako relatívne slabé vo vzťahu k inštitúciám. „ZKPRK pôsobí ako klub nadšencov pre kariérové poradenstvo, ale chýba mu systémová zložka,“ poznamenal zástupca zamestnávateľov. Zainteresovaní očakávajú, že združenie bude pôsobiť ako centrum pre rozvoj kompetencií poradcov a poradkýň, inovácií a profesionálny hlas reprezentujúci prax. Ministerstvo školstva, ktoré spolupracovalo so ZKPRK na národnej stratégii celoživotného poradenstva, ocenilo schopnosť združenia prepájať teóriu s praxou. Vnímajú ZKPRK ako potenciálneho „prekladateľa“ medzinárodných skúseností do národnej politiky a implementácie. „Nie ste len akademici – rozumiete realite poradenstva. Preto je váš vklad taký cenný.“

Aktivity a spolupráca

Zapojenie ZKPRK do iniciatívy zeleného poradenstva bolo zástupkyňou ÚPSVaR hodnotené ako príklad efektívnej spolupráce: „Na začiatku sme úplne nevedeli, ako uchopiť zelené poradenstvo, ale napokon sa ukázalo, že projekt so ZKPRK bol veľkou synergiou. ZKPRK poskytlo presne to, čo sme hľadali, aby sme reagovali na strategickú prioritu zelenej transformácie.“ Partneri ale vnímajú, že ZKPRK by mohlo urobiť viac: iniciovať výskumné projekty, navrhovať konkrétne politické opatrenia a ponúkať praktické dáta týkajúce sa kompetencií a potrieb klientov. „Aké dáta by sa dali zbierať od klientov, aby bolo poradenstvo hodnotnejšie pre zamestnávateľov? Ak by sme vedeli dodať štruktúrované výstupy – ako profily zamestnateľnosti – bolo by to pre recruiterov neoceniteľné.“ Oslovení partneri uviedli, že ZKPRK by mohlo zvýšiť svoju viditeľnosť a vplyv prostredníctvom aktívnej advokácie založenej na dôkazoch, štruktúrovanou komunikáciou s ministerstvami a pevnejšími prepojeniami s aktérmi trhu práce. Vytvorenie mechanizmov na rýchle konzultácie by pomohlo, pretože súčasná spolupráca je príliš „ad hoc“ a postavená na osobných kontaktoch.

Poradcovia ktorí nie sú členmi: Dopyt je najmä po praktických nástrojoch

Medzi účastníkmi fokusových skupín (14 účastníkov v dvoch fokusových skupinách) – často praktikmi, pedagógmi alebo nováčikmi v oblasti poradenstva – bolo kariérové poradenstvo vnímané ako hlboko ľudská a transformačná činnosť. Opakujúcou sa témou bola podpora ľudí pri prijímaní a zvládaní zmien. „Je veľmi dôležité pomôcť ľuďom – bez ohľadu na vek – urobiť zmenu. Pomôcť niekomu nájsť odvahu k nepopulárnemu kroku je kľúčové,“ povedala pracovníčka z neziskového sektora. Iný účastník vnímal poradenstvo ako kotvu: „Kariérové poradenstvo je o pomoci nájsť správnu cestu, kde sa človek cíti dobre a s radosťou vytvára niečo hodnotné. Je to o silných stránkach, inšpirácii a sebapoznávaní.

Vnímaná úloha a poslanie združenia

Zaznela silná potreba, aby ZKPRK slúžilo ako podporná komunita a centrum znalostí z oblasti. Účastníci potrebujú najmä nástroje a materiály prispôsobené rôznym cieľovým skupinám, lepší prístup ku školeniam a supervízii, ako aj jasne definovanú pridanú hodnotu Združenia. „Združenie by malo vytvárať pridanú hodnotu pre poradcov aj pre ich klientov. Pre nás to znamená prístup k metodikám, dobrým praktikám a nástrojom. Pre klientov to znamená kvalitnejšiu službu,“ uviedla poradkyňa zo školy. Dôležité je, že viacerí účastníci volali po podpore pre nováčikov – pre tých, ktorí len vstupujú do profesie a nevedia, kam sa obrátiť pre pomoc, právnu istotu či ďalší rozvoj.

Aktivity a vnímaná pridaná hodnota

Účastníci sa zhodli, že ZKPRK by malo organizovať webináre, workshopy a konferencie – ideálne dvakrát do roka – s témami ako mäkké zručnosti, monitoring trhu práce a práca s rôznorodými cieľovými skupinami. „Chcela by som viac praktických prípadových štúdií a nástrojov – reálne príklady práce s konkrétnymi klientmi, napr. mladí so zdravotným znevýhodnením alebo dospelí v procese kariérovej zmeny,“ povedala jedna z koučiek zamestnanosti. Zaznela aj potreba členskej zóny s prístupom k vybraným materiálom, zoznamom expertov a sieťovacím možnostiam. Viacerí však nevedeli, aké výhody členstvo prináša: „Výhody členstva musia byť jasne viditeľné. Keď som členom, čo z toho vlastne mám?“

Úloha v tvorbe politík

Účastníci chcú byť zapojení do tvorby politík. „Pozývajte expertov do pracovných skupín – už počas tvorby aj počas konzultácií,“ navrhol jeden z účastníkov. Zdôraznili tiež potrebu prepojenia vzdelávania a zamestnanosti a tlačenie na uznanie profesie kariérového poradcu. „Musíme viac hovoriť o tom, akú skúsenosť by mal človek mať, keď sa stretne s kariérovým poradcom. A to vyžaduje profesionálne štandardy.“ „Združenie by malo byť zárukou kvality. Ľudia, ktorí sú s ním spojení, by mali prinášať niečo zmysluplné – na základe jasných štandardov.“ (Účastník fokusovej skupiny)

Záver

Vnímanie partnerov: ZKPRK by sa malo rozvinúť do uznávaného systémového aktéra – prepájajúceho roztrieštené zodpovednosti medzi ministerstvami, sektormi a poskytovateľmi. Znamená to:

  • Stať sa formálnym partnerom pri tvorbe a konzultáciých národných politík.

  • Podporovať medzirezortný dialóg.

  • Venovať sa aplikovaného výskumu a zberu dát na posilnenie advokácie založenej na dôkazoch.

Združenie by sa malo profilovať ako sprostredkovateľ medzi praxou a politikou – prepájať potreby terénu s legislatívnym rámcom.

Pridaná hodnota ZKPRK pre členov: Aby si ZKPRK udržalo relevantnosť a bolo atraktívne pre súčasných aj budúcich členov, malo by:

  • Poskytovať praktické zdroje: používateľsky prívetivú databázu metód a nástrojov prispôsobených rôznym skupinám.

  • Zabezpečiť prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a supervízii, najmä pre nováčikov alebo poradcov na voľnej nohe.

  • Podporovať spoločné učenie (“peer learning”) a sieťovanie naprieč Slovenskom.

  • Jasnejšie prezentovať výhody členstva, vytvoriť atraktívne a inkluzívne procesy zapojenia nových členov (informácie o aktivitách a možnostiach sa zapojiť).

Združenie má tiež podporovať a rozvíjať profesionálnu identitu a uznanie profesie kariérového poradcu vo všetkých sektoroch prostredníctvom stanovovania a udržiavania etických a kvalitatívnych štandardov.