V sérii článkov „Ako ďalej odborné poradenské služby“ (časť 1, časť 2, časť 3) sme poukázali na to, poradenstvo patrí z hľadiska nákladovej k najvýhodnejším nástrojom aktívnej politiky na trhu práce a aj na dôvody, prečo zostáva potenciál odborných poradenských služieb na úradoch PSVR nedostatočne využitý. Ako sme začali meniť systém poskytovania odborných poradenských služieb s väčším dôraz na výsledok – zamestnateľnosť uchádzača o zamestnanie?
Čo je to zamestnateľnosť?
Pojem zamestnateľnosti sa začal v službách zamestnanosti rozvíjať v posledných rokoch dvadsiateho storočia a to najmä z dôvodu zvyšovania nárokov na flexibilitu pracovnej sily a postupné miznutie tradičného modelu lineárnych kariérnych dráh z trhu práce (v zmysle dlhodobého a stabilného zamestnanie v konkrétnom podniku). Tieto trendy sa veľmi silne dotýkajú aj Slovenska: priemerný Slovák za život vystrieda štyri rôzne povolania a v jednom zamestnaní vydrží 4 roky. Táto nestabilita sa týka ešte viac evidovaných uchádzačov o zamestnanie a v poskytovaní poradenstva na to musíme reagovať. Zamestnateľnosť je v skratke:
- Schopnosť nájsť si prvé zamestnanie na trhu práce (z tohto pohľadu by malo byť na rozvoj základných zručností z oblasti zamestnateľnosti súčasťou školských programov)
- Schopnosť udržať si zamestnanie a zvládať prechody medzi rôznymi zamestnaniami, vrátane prípadných období nezamestnanosti
- Schopnosť získať nové zamestnanie v prípade straty zamestnania.
Okrem sa zamestnateľnosť týka aj schopnosti nájsť si a udržať kvalitné zamestnanie, ktoré zodpovedá úrovni jeho vzdelania a zručností.
Aké sú faktory zamestnateľnosti?
Potenciál konkrétneho uchádzača o zamestnanie samozrejme nezávisí len od neho samého – často je výrazným faktorom situácia na trhu práce (nedostatok príležitostí na miestnom trhu práce, nízka mzdová úroveň, nedostupnosť štandardných foriem zamestnania). S narastajúcim nedostatkom pracovnej sily, ktorý Slovensko výrazne pociťuje, ale bude dôležitosť individuálnych faktorov zamestnateľnosti v porovnaní s faktormi trhu práce narastať. Rozvoj zamestnateľnosti občanov má teda širšie ekonomické súvislosti a dopady.
Existuje mnoho prístupov a výskumov o tom, aké faktory ovplyvňujú zamestnateľnosť konkrétneho človeka, z pohľadu služieb zamestnanosti je ale podstatné nasledovné delenie:
A: Tvrdé faktory zamestnateľnosti
Ide o faktory, ktoré sú relatívne stabilnejšie v čase a nie je možné ich poradenskou intervenciou priamo ovplyvniť. Medzi ne patrí napríklad úroveň vzdelania, gramotnosť, pracovné návyky, nadobudnuté odborné skúsenosti, vedomosti a zručnosti, demografické charakteristiky a pod. Tieto charakteristiky je možné ovplyvniť rôznymi nástrojmi aktívnej politiky na trhu práce, napríklad účasťou na rekvalifikačnom kurze, absolventskej praxi a pod.
B: Mäkké faktory zamestnanteľnosti
Ide o faktory, ktoré súvisia so schopnosťou UoZ identifikovať, mobilizovať, využiť a ďalej rozvíjať svoj vlastný potenciál pri efektívnom navigovaní pracovným a osobným životom. Oproti tvrdým faktorom zamestnateľnosti sú tieto spravidla premenlivejšie v čase, ale najme je možné ich významným spôsobom ovplyvniť cielenou odbornou poradenskou intervenciou.
Do tejto skupiny spravidla zaraďujeme dve skupiny zručností:
- Zručnosti pre riadenie vlastnej kariéry: zručnosti, ktoré umožňujú jednotlivcom štruktúrovaným spôsobom zbierať, analyzovať, syntetizovať a usporiadať si informácie o sebe, vzdelávaní a povolaniach, ako aj zručnosti plánovať a realizovať životné rozhodnutia a tranzície
- Zručnosti pre hľadanie zamestnania: konkrétnejšie zručnosti súvisiace so sebaprezentáciou (životopis, motivačný list, komunikačné zručnosti), vyhľadávaním informácií o trhu práce, nadväzovaním a využívaním kontaktov a pod.
Aký je ale súvis medzi týmito faktormi zamestnateľnosti a úspešnosťou na trhu práce? Výskumy poskytujú mnoho dôkazov o tom, že vyššie uvedené zručnosti nadobudnuté počas poradenského programu zvyšujú šance uchádzačov o zamestnanie uplatniť sa na trhu práce o viac ako 30% Konečným cieľom práce s UoZ je ich integrácia na trhu práce. Vzhľadom na množstvo prekážok na strane trhu práce a znevýhodnení na strane UoZ často nie je tento cieľ z krátkodobého alebo strednodobého hľadiska realistický. Poradenské služby je teda možné zamerať na postupné približovanie sa trhu práce, a to najmä rozvojom faktorov zamestnateľnosti UoZ. Zároveň takýto prístup zdôrazní zameranie celého programu na pozorovateľné, “merateľné” vzdelávacie výstupy. Experimentálne chceme tento prístup overiť v praxi v rámci projektu Cesta na trh práce, v ktorom bude 53 novoprijatých odborných poradcov vyškolených pre poskytovanie odborne poradenských služieb v dvanástich najmenej rozvinutých okresoch. Prvým krokom bolo vytvorenie zoznamu faktorov, ktoré by sme chceli týmto poradenským programom ovplyvniť. Pri vytváraní základného rámca sme sa inšpirovali rôznymi existujúcimi prístupmi z Európy[2] a prostredníctvom neformálnych konzultácií sme spolupracovali s odborníkmi na kariérové poradenstvo zo Združenia pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry. Identifikovali sme štyri kľúčové oblasti faktorov zamestnateľnosti, uvedené v nasledovnom diagrame: Obrázok 1: Štyri oblasti faktorov zamestnateľnosti na ktoré sú odborné poradenské služby zamerané. Jednotlivé oblasti sme sa následne pokúsili rozpracovať do čo najkonkrétnejších indikátorov, ktoré je možné pozorovateľným spôsobom u konkrétneho uchádzača o zamestnanie. Jedná sa o konkrétne postoje, správania, zručnosti, alebo iné údaje o UoZ, na ktoré by sme sa chceli v poradenskom procese zamerať: Identita a motivácia Silné stránky / potenciál Horizonty a plánovanie Siete a vzťahy Na základe týchto indikátorov bol vypracovaný poradenský program tak, aby umožňoval rozvíjanie jednotlivých faktorov zamestnateľnosti (alebo vzdelávacích výstupov poradenského programu). Poradenský program sa skladá sa z modulov (individuálnych a skupinových stretnutí) tematicky zameraných na 4 oblasti faktorov (Identita a motivácia, silné stránky, horizonty a plánovanie, siete a vzťahy). Vypracovaný manuál odborného programu popisuje priebeh a obsah jednotlivých aktivít v rámci poradenského procesu: Obrázok 2: Štruktúra poradenského programu v národnom projekte „Cesta na trh práce“. Ako používame tento rámec pri práci s UoZ? Postup je možné popísať v troch krokoch: Uvedený prístup bude testovaný v národnom projekte Cesta na trh práce, kde sa so začatím prvých aktivít počíta v priebehu mesiacov máj – jún 2017. Zbieranie dát o úspešnosti poradenského procesu podľa vyššie stanoveného modelu v kombinácii s úspešnosťou pri umiestňovaní UoZ na trh práce a na nástroje aktívnej politiky nám dávajú do rúk nástroje pre monitorovanie kvality a riadenie poradenských služieb. Pretože odborné poradenstvo nie je náhodná ad-hoc služba, ktorej jediným prínosom je odbremeňovanie zamestnancov OSO od náročných klientov. Odborné poradenské služby je kľúčovým a preukázateľne účinným nástrojom aktívnej politiky na trhu práce! Na základe prvých poznatkov chceme systém faktorov zamestnateľnosti a jednotlivých indikátorov adaptovať pre využitie v ďalších pripravovaných národných projektoch. Budeme vďačný za každú spätnú väzbu a príspevok ku zdokonaľovaniu uvedeného prístupu. [1] Pozri napr. Graversen, B. K., and Van Ours, J. C. (2008). How to help unemployed find jobs quickly: Experimental evidence from a mandatory activation program. Journal of Public Economics, 92(10): 2020-2035. [2] Pozri napr. škótsky rámec pre rozvoj zručností pre riadenie vlastnej kariéry a francúzsky model zručností pre profesijnú orientáciu: https://cica.org.au/wp-content/uploads/career_management_skills_framework_scotland.pdf a http://www.europe-et-formation.eu/IMG/pdf/14-06-pole-emploi_msa-orientation.pdfAko tento prístup využiť v odborných poradenských službách?
Vníma vlastnú situáciu ako neuspokojivú, dokáže pomenovať nevýhody súčasného stavu
Vníma dôležitosť práce, dokáže pomenovať potenciálne výhody plynúce zo zmeny vlastnej situácie (nájdenie práce, samozamestnanie a pod.)
Aktívne si hľadá zamestnanie (aspoň jedna žiadosť za mesiac) alebo iné možnosti zmeny súčasnej situácie
Dokáže popísať osobnú perspektívu v horizonte troch rokov
Dokáže pomenovať vlastné motivácie a hodnoty týkajúce sa pracovného alebo osobného života
Dokáže realisticky popísať vlastné silné stránky (osobnostné predpoklady)
Dokáže porozprávať svoj životný príbeh (osobné alebo pracovné skúsenosti) a popísať nadobudnuté vedomosti a zručnosti
Dokáže povedať, prečo si hľadá zamestnanie práve v tejto oblasti
Má vypracované potrebné písomnosti pre hľadanie zamestnania (životopis, motivačný list)
Má aktívny a vyplnený profil na ISTP.sk
Dokáže sledovať informácie o voľných pracovných miestach aspoň z jedného zdroja
Má základné vedomosti o možnostiach využitia AOTP alebo iných foriem podpory pre riešenie vlastnej situácie (vrátane možností mimo úradu)
Má jasne a realisticky určené cielené zamestnania na trhu práce
Dokáže realisticky popísať prekážky týkajúce sa vlastného návratu na trh práce a možnosti ich prekonania
Má stanovenú konkrétnu postupnosť krokov potrebných pre priblíženie sa trhu práce na najbližšie 3 mesiace
Dokáže komunikovať a zmysluplne sa zapájať do rôznych skupinových aktivít
Udržiava vzťahy s ľuďmi zo svojho sociálneho okolia (nežije v izolácii)
Dokáže pomenovať osobu/y alebo inštitúcie, na ktoré sa môže obrátiť pri administratívnych a ďalších úkonoch, súvisiacich s vlastnou situáciou
Kontaktoval osobne za posledný mesiac zamestnávateľov v regióne (vrátane podporovaného zamestnávania, napr. vo verejnom sektore)
Dokáže osloviť potenciálneho zamestnávateľa na požadovanej komunikačnej úrovni
Záver