21. marca 2016 sa uskutočnil bratislavský klub ZKPRK venovaný téme kariérovej adaptability, na ktorom bola bohatá účasť členov i nečlenov ZKPRK. Diskutovali sme o kariérovej adaptabilite z hľadiska teórie, o jej zložkách, zaujímavých zisteniach zahraničných výskumov, ako aj o výsledkoch doktorandského výskumu na veľkej vzorke vysokoškolákov, či možnostiach rozvoja kariérovej adaptability… Tému prezentovala Lenka Martinkovičová, ktorá v r. 2015 úspešne ukončila doktorandské štúdium v odbore Sociálna a pracovná psychológia a vo svojom výskume sa venovala práve kariérovej adaptabilite.
Prečo kariérová adaptabilita?
Adaptabilita je dôležitou schopnosťou pre riadenie osobného kariérového rozvoja a teda môže byť osožná na meniacom sa trhu práce. Podpora rozvoja kariérovej adaptability (kariérových adaptačných schopností) môže uľahčiť mladým ľuďom zvládnutie tranzície zo školy na trh práce a dospelým uľahčiť kariérovú re-orientáciu a zmeny.
Čo o kariérovej adaptabilite hovorí teória?
Podľa teórie rozvíjanie kariérovej adaptability napomáha riadeniu kariéry a zvládaniu životných tranzícií a zmien. Kariérová adaptabilita je jedným z ústredných pojmov Teórie konštruovania kariéry.
Teória konštruovania kariéry
Kanaďan Mark L. Savickas, žiak D. Supera, predložil Teóriu konštruovania kariéry prvýkrát na prelome 20. a 21. storočia. Teória vychádza z konštruktivistických princípov a z teórií D. Supera. Savickas pripisuje vplyv konštruktivizmu (v oblasti teórie a praxe) zmenám v charaktere práce a kladeniu dôrazu na sebaorganizovanie a sebariadenie života a kariéry. Na jednotlivcov teória nahliada ako na sebaregulujúcich tvorcov, ktorí rôznymi spôsobmi napĺňajú vlastné ciele, pričom self a kariéru si tvoría reflektovaním našich skúseností. Kariéru si konštruujeme počas toho, ako uskutočňujeme rozhodnutia, ktoré vyjadrujú naše sebaponímanie, a formulujeme a dosahujeme ciele v rámci sociálnej reality pracovných rolí a to najmä prikladaním významu svojmu profesijnému správaniu a pracovným skúsenostiam. Teória hovorí napríklad aj o tom, že kariérový rozvoj je poháňaný adaptáciou na prostredie (skôr ako dozrievaním vnútorných štruktúr). Hlavné zložky teórie: profesijná identita, kariérová adaptabilita a životné témy.
Kariérová adaptabilita
Teória konštruovania kariéry sa venuje kariérovej adaptabilite z hľadiska mechanizmov zvládania, prostredníctvom ktorých si jednotlivci konštruujú kariéru a pôsobia v rámci komunít. Pri kariérovej adaptabilite je teda kľúčová otázka: Akým spôsobom si ľudia konštruujú/tvoria kariéru?
Savickas definuje kariérovú adaptabilitu ako pripravenosť jednotlivca a jeho zdroje pre zvládanie úloh v rámci profesijného rozvoja, profesijných tranzícií a osobných náročných situácií. Ďalší autori popisujú kariérovú adaptabilitu ako schopnosť uskutočňovať tranzície na trhu práce, zmeny organizácie práce a pod; dôležitú schopnosť pre riadenie osobného kariérového rozvoja; schopnosť identifikovať potrebné kvality, ktoré sú dôležité pre budúcnosť a uskutočniť zmeny k ich dosiahnutiu a pod. Podľa Savickasa, význam kariéry a dynamiku jej konštruovania, môžeme pochopiť prostredníctvom sebadefinujúcich príbehov, ktoré odhaľujú úlohy, tranzície a náročné situácie, ktorými človek prešiel.
Kariérová adaptabilita pozostáva zo štyroch zložiek/dimenzií, ktoré predstavujú všeobecné adaptačné zdroje a stratégie, ktoré jednotlivci používajú počas toho, ako si konštruujú svoje kariéry. Každá z týchto dimenzií pozostáva z premenných, ktoré zahŕňajú postoje, presvedčenia a kompetencie dôležité pre konštruovanie kariéry a ovplyvňujúce stratégie zvládania (správanie). Postoje a presvedčenia ovplyvňujú rozvoj a využívanie kompetencií a kompetencie vplývajú na adaptačné správanie v rámci konštruovania kariéry.
Dimenzie kariérovej adaptability (pomenované na základe ich funkcie) podľa Savickasa:
Záujem (concern) je najdôležitejšou dimenziou kariérovej adaptability a definuje zameranosť na budúcnosť a prikladanie dôležitosti pripravovať sa na budúcnosť, zmysel pre kontinuitu (to, čo robím dnes, má význam pre zajtrajšok). Dôležité je rozvíjanie pozitívneho postoja k budúcnosti. Jeho nedostatok môže byť sprevádzaný apatiou, pesimizmom a bezplánovitosťou.
Kontrola (control) je intrapersonálna schopnosť samoregulácie. Zahŕňa sebadisciplínu, procesy uvedomovania si, zvažovania, organizovania a rozhodovania v rámci vývinových úloh a pri uskutočňovaní tranzícií súvisiacich s kariérou. Súvisí s témami ako nezávislosť, interný locus kontroly, autonómia, sebaurčenie, atď. Nedostatok kontroly často vedie ku kariérovej nerozhodnosti a prejavuje sa zmätením, prokrastináciou alebo impulzivitou.
Zvedavosť (curiosity) je o preskúmavaní seba (sebapoznávanie), situácií a sveta práce (získavanie profesijných informácií a sociálnych informácií). Nedostatok kariérovej zvedavosti môže viesť k nereálnym obrazom o sebe i svete práce.
Kariérová sebadôvera (confidence) naznačuje ako vnímame vlastnú účinnosť vzhľadom na schopnosť úspešne uskutočňovať a implementovať rozhodnutia. Jej nedostatok sa môže prejaviť v zablokovaní, ktoré zabraňuje napĺňaniu rolí a dosahovaniu cieľov.
Dimenzie kariérovej adaptability prehľadne (Savickas)
Dimenzie adaptability | Postoje, presvedčenia | Kompetencia | Stratégie zvládania (správanie) | Kariérové problémy |
Záujem | Plánujúci | Plánovanie | Uvedomovať si, zapájať sa, pripravovať sa | Ľahostajnosť |
Kontrola | Rozhodný | Uskutočňovanie rozhodnutí | Asertivita, disciplína, nasledovanie zámeru | Nerozhodnosť |
Zvedavosť | Zvedavý | Preskúmavanie | Experimentovanie, vstupovanie do rizika, zisťovanie informácií | Nerealistickosť |
Sebadôvera | Efektívny | Riešenie problémov | Vytrvalosť, snaženie sa, usilovnosť | Inhibícia |
Akí sú ľudia, ktorí majú vysokú úroveň kariérovej adaptability?
Podľa Savickasa sa adaptívni jedinci zaujímajú o svoju budúcnosť vo svete práce, snažia sa mať nad ňou kontrolu, prejavujú zvedavosť prostredníctvom preskúmavania budúcich možností a scenárov a posilňujú svoju sebadôveru k dizajnovaniu svojej profesijnej budúcnosti, aby napĺňali svoje ašpirácie a plány.
A čo na to výskumy?
Výskumy poukazujú na to, že vyššia kariérová adaptabilita má vplyv napríklad na úspešnejšie zvládanie profesijných tranzícií, zlepšuje šance na nájdenie vhodného pracovného miesta a posilňuje kariérový úspech (napr. Koenová).
Ďalšie výskumy poukazujú na to, že kariérová adaptabilita:
- pozitívne predikuje spokojnosť s kariérou a kariérový výkon, pričom to nezávisí na demografických údajoch, osobnostných črtách a sebahodnotení (napr. Zacher)
- podporuje spolunáležitosť k organizácii a retenciu (napr. Ferreira, Coetze, Masenge)
- pozitívne súvisí s pracovnou angažovanosťou (napr. Rossier)
- pozitívne súvisí s proaktívnou osobnosťou, orientáciou na učenie sa a dosahovanie cieľov a s kariérovým optimizmom (napr. Tolentino )
V rámci doktorandského výskumu (vzoru tvorilo až 1331 VŠ študentov), ktorý Lenka realizovala, zistila napríklad, že kariérová adaptabilita u študentov vysokých škôl pozitívne súvisí s ich sebahodnotením, ako aj s vnímanou osobnou účinnosťou (sebaúčinnosťou), ale aj s niektorými dimenziami osobnosti – otvorenosť, svedomitosť a extraverzia.
Veľmi zaujímavé zistenie z tohto výskumu hovorí o tom, že pracovná skúsenosť pozitívne súvisí s celkovou kariérovou adaptabilitou, pričom medzi študentmi jestvujú rozdiely v rámci kariérovej adaptability vzhľadom na pracovnú skúsenosť:
- medzi tými, ktorí pracujú a tými, ktorí nemajú pracovné skúsenosti, ale aj tými, ktorí síce majú pracovné skúsenosti, ale aktuálne nepracujú;
- medzi tými, ktorí majú pracovné skúsenosti v rámci odboru a tými, ktorí majú pracovné skúsenosti mimo odboru .
Dá sa kariérová adaptabilita rozvíjať?
Doposiaľ sa mnohé výskumy nezaoberali overovaním toho, či sú služby a aktivity kariérového poradenstva a vzdelávania účinné a takmer žiadne výskumy sa nezaoberali tým, či je možné kariérovú adaptabilitu rozvíjať. Avšak Koenová zistila, že je to možné a dokonca i to, že tí, ktorí sa zúčastnili tréningu, ktorý realizovala v rámci svojho výskumu, a ktorí si následne našli zamestnanie, vnímali ajvyššiu kvalitu zamestnania.
Dimenzie kariérovej adaptability, kompetencie a príklady zamerania cvičení na ich rozvíjanie
Dimenzie adaptability | Kompetencia | Príklady zamerania cvičení |
Záujem | Plánovanie | Stanovovanie (krátkodobých aj dlhodobých) cieľov a plánovanie konkrétnych krokov k ich dosiahnutiu, využívanie rôznych stratégií, podpora zapájania sa… |
Kontrola | Uskutočňovanie rozhodnutí | Podpora asertivity, sebadisciplíny pri uskutočňovaní rozhodnutí… |
Zvedavosť | Preskúmavanie | Aktivity, ktoré podporujú sebareflexiu, preskúmavanie vlastných hodnôt, silných stránok (napr. kartičky na triedenie), zisťovanie informácií (napr. rozhovory s ľuďmi vo svojom okolí), experimentovanie, rolové hry (napr. výberový pohovor)… |
Sebadôvera | Riešenie problémov | Podpora vytrvalosti a usilovnosti, ale aj prezentačných zručností, napr. diskusia o prekonávaní prekážok pri napĺňaní akčného plánu… |
Prezentáciu z tretieho regionálneho klubu ZKPRK nájdete tu (len pre členov ZKPRK, je nutné sa prihlásiť).