Séria článkov “50 odtieňov kvality” približuje slovenskej odbornej komunite kariérového poradenstva vybrané príklady európskej dobrej praxe z oblasti zabezpečovania kvality v kariérovom poradenstve. Články vznikli ako výsledok práce v projekte QUAL-IM-G, v ktorom Združenie pre kariérové poradenstvo a rozvoj kariéry spolupracuje so slovenskými a zahraničnými partnermi na tvorbe národných štandardov kvality pre kariérové poradenstvo.
Celoživotné vzdelávanie a poradenstvo vo Francúzsku
Hoci sa o tom kvôli jazykovej bariére veľa nehovorí, Francúzsko je jedným z európskych pionierov kariérového poradenstva. S verejným financovaním služieb kariérového poradenstva pre dospelých začali už v sedemdesiatych rokoch 20. storočia. V roku 1991 zákonník práce zaviedol bilanciu kompetencií ako nárokovateľné právo každého občana. V praxi to znamenalo, že každý občan má právo (maximálne raz za 5 rokov) na intenzívne kariérové poradenstvo a následný desaťmesačný “rekvalifikačný” kurz – to všetko nie len zadarmo, ale aj s nárokom na prípadnú náhradu mzdy v plnej výške. Táto služba je financovaná z tripartitne riadených fondov, do ktorých prispievajú najmä zamestnávatelia. Dominujúcim poskytovateľom bilancie kompetencií vo Francúzsku je sieť neziskových poradenských centier CIBC. Táto sieť bola založená v roku 1986 a spočiatku bola financovaná z verejných peňazí. Ako sa ale model financovania menil od priamych príspevkov pre poskytovateľa na financovanie naviazané na klienta, poskytovanie bilancie kompetencií sa tiež otvorilo konkurenčným poskytovateľom.
Od roku 2014 došlo v systéme k dôležitým zmenám: každý občan má od momentu vstupu na trh práce založený osobný vzdelávací účet, ktorý je pravidelne “nabitý” kreditom podľa konkrétnych pravidiel (500€ ročne, maximálne do výšky 5000€, pri ľudí s nízkou kvalifikáciou navýšenie o 50%). Môže si pomocou neho (spolu)financovať rôzne vzdelávacie kurzy podľa vlastného výberu alebo akreditovanú poradenskú službu bilancia kompetencií. V poskytovaní služieb kariérového poradenstva vo Francúzsku tradične dominuje poskytovanie na báze poradenských centier, a preto sa aj systém zabezpečovania kvality zameraný na poskytovateľov – organizácie. Posvieťme si teda na francúzske štandardy kvality pre bilanciu kompetencií.
Riadenie kvality bilancie kompetencií
Kvalita služby bola do roku 2014 riadená dvoma spôsobmi:
- štyrmi článkami zákonníka práce (R.6322-36 až 39), ktoré popisujú priebeh a ciele poradenského procesu – v rozsahu ledva presahujúcom jednu normostranu!
- osobitnými predpismi a požiadavkami tripartitných fondov ďalšieho vzdelávania, na základe ktorých tieto fondy akreditovali centrá bilancie kompetencií v konkrétnom regióne alebo pre konkrétny sektor. Jednotlivé akreditované centrá potom medzi sebou súťažili o klienta (resp. o financie, ktoré boli na jeho voľbu poskytovateľa naviazané).
Sieť centier CIBC v roku 2008 vytvorila spoločný štandard kvality “Qualité Totale CIBC”, ktorého cieľom bolo odlíšiť sa od konkurenčných poskytovateľov, zvýšiť kvalitu a posilniť dôveryhodnosť služby. Tento štandard bol v roku 2014 Komisiou pre kvalitu celoživotného vzdelávania a poradenstva (CNEFOP) uznaný ako jeden z 10 štandardov, ktorý je vyžadovaný od poskytovateľov vzdelávania a poradenstva uchádzajúcich sa o verejné financovanie (napr. dodávatelia úradov práce, žiadatelia vo výzvových projektoch, financovanie samosprávou a pod.). Značka kvality “Qualité Totale CIBC” je zároveň jediným uznaným certifikátom, ktorý sa týka výlučne kariérového poradenstva.
Celkovo sa štandard skladá zo siedmich oblastí kvality. Každá z nich obsahuje niekoľko kritérií a indikátorov, v ktorých môže poskytovateľ získať 1 až 4 body. Každá úroveň je popísaná pozorovateľnými indikátormi, ktorých je spolu 75. Na to, aby centrum získalo značku kvality “Qualité Totale CIBC“, musí získať v každej oblasti kvality priemernú známku aspoň 2,5. Uvádzame dva príklady deskriptorov pre bodové zhodnotenie:
Príklad 1:
Indikátor 2.2.a: Využíva centrum vo svojej poradenskej aktivite dáta o miestnom trhu práce?
1 bod: Záverečné správy neobsahujú informácie o trhu práce.
2 body: Čiastočne branie do úvahy z kvantitatívneho hľadiska (25% záverečných správ) alebo kvalitatívneho hľadiska (príliš všeobecný alebo nepresný popis)
3 body: Pravidelné branie do úvahy (75% vytvorených záverečných správ)
4 body: Ako 3, ale s jasným uvedením socio-ekonomických údajov v priamom vzťahu ku kariérovému cieľu klienta
Príklad 2:
Indikátor 4.5.a: Využíva centrum metódy a postupy, ktoré posilňujú aktívnu rolu klienta v poradenskom procese?
1 bod: Prevláda prístup postavený na odbornosti na úkor aktívnej účasti a stotožnenia sa klienta
2 body: Existujú dokumenty typu dohoda, ktoré sú podpísané klientom a ktoré popisujú ciele a priebeh služby
3 body: Využívanie existujúcich metód a postupov spôsobom, ktorý aktivizuje klienta
4 body: Jasná formalizácia metód s explicitným popisom aktívnej roly klienta
Štandard kvality francúzskych centier bilancie kompetencií
1 Medziinštitucionalita
1.1 Zastúpenie sociálnych partnerov v riadiacom výbore, aktívna účasť sociálnych partnerov na riadení centra
1.2 Vytváranie externých partnerstiev, zapojenie externých partnerov do poskytovania služieb, zapojenie externých partnerov do profesionalizácie poradcov
1.3 Aktívna účasť v národných a / alebo regionálnych sieťach, spolupráca s inými CIBC na rôznych projektoch2 Teritorialita
2.1 Zapojenie do miestneho rozvoja
2.2 Využívanie regionálnych sociálno-ekonomických pre prispôsobenie poskytovanej služby regionálnym potrebám
2.3 Rovnosť prístupu k poskytovaným službám, dostupné otváracie hodiny, pobočky vo vidieckych oblastiach, bezbariérový prístup3 Diverzifikácia služieb
3.1 Využívanie socio-ekonomických dát v praxi kariérového poradenstva, účasť v miestnych inštanciách rozhodovania a riadenia (samosprávy, rozvojové rady a pod.)
3.2 Rozvoj a adaptácia služieb, rôznorodosť poskytovaných služieb
3.3 Vytvorenie katalógu služieb, aktívna prezentácia ponúkaných služieb v rámci sietí, organizácia metodických a odborných aktivít a konferencií
3.4 Vzdelávanie poradcov, kompetenčné profily zamestnancov a ich vývoj v čase4 Služby, zdroje a manažment
4.1 Formalizácia procesov (interná príručka), kontrola kvality, monitorovanie spätnej väzby
4.2 Riadenie: jasná stratégia komunikovaná zamestnancom a partnerom
4.3 Multidisciplinárne profily poradcov, komplementárne zručnosti zamestnancov, interný plán vzdelávania založený na vzdelávacích potrebách
4.4 Výstupy služby: aktívna rola klienta, sociálna využiteľnosť výsledkov (portfólio kompetencií, záverečná správa použiteľná pre externú komunikáciu napr. so zamestnávateľom), validita a reliabilita používaných nástrojov5 Výskum a vývoj
5.1 Plán a aktivity v oblasti výskumu a vývoja
5.2 Investície do výskumu a vývoja
5.3 Monitorovanie a zhromažďovanie informácií o výskume a vývoji v oblasti kariérového poradenstva
5.4 Využitie vedeckej literatúry pri adaptácii / vývoji nástrojov a postupov
5.5 Partnerstvá v oblasti výskumu a vývoja6 Marketing
6.1 Dostupné propagačné a informačné materiály pre cieľové skupiny, partnerov a sociálnych partnerov (letáky, webové stránky, špecifické aktivity)
6.2 Marketingový plán
6.3 Ľudské a finančné zdroje pre propagáciu služby7 Finančné a administratívne riadenie
7.1 Administratívne a finančné postupy pre každý produkt a financovateľa
7.2 Administratívne riadenie: analytické účtovníctvo, ukazovatele rentability, využitie nástrojov IKT
Ako to vyzerá v praxi?
Ak má centrum záujem získať značku kvality, osloví so žiadosťou Technickú komisiu kvality CIBC. Tá určí zodpovedného auditora, ktorý preberá zodpovednosť za následné kroky. V rámci prípravy na dvojdňovú auditovú návštevu musí centrum auditorovi doručiť správu z interného auditu. Tá presne kopíruje štruktúru štandardu kvality – ku každému indikátoru centrum popíše súčasný stav a priloží potrebné dôkazy. Túto správu musí auditorovi doručiť aspoň 2 týždne pre samotným konaním auditu, ktorý trvá dva pracovné dni a sú do neho zapojení manažéri a zamestnanci centra (poradcovia aj administratívni zamestnanci), súčasní alebo bývalí klienti a externí partneri. Cieľom návštevy je, aby auditor v praxi overil pravdivosť údajov uvedených v správe z interného auditu. Auditor následne vypracuje vlastnú správu a predloží ju na posúdenie Národnej komisii kvality CIBC. Tá sa skladá z ľudí mimo siete CIBC (zástupcovia sociálnych partnerov a ministerstiev) a rozhodne o udelení značky kvality.
Čo si z tohto procesu môžeme zobrať na Slovensko?
Model centier kariérového poradenstva je z hľadiska kvality služby veľmi príťažlivý, je ale finančne aj organizačne náročný, o čom svedčia aj neúspešné pokusy na jeho zavedenie na Slovensku. Dôležitým špecifikom systému riadenia kvality pre bilanciu kompetencií je tiež fakt, že sa jedná o relatívne presne špecifikovaný nástroj (resp. “produkt”) kariérového poradenstva. To na jednej strane uľahčuje kontrolu kvality, sprehľadňuje jeho financovanie ale môže negatívne vplývať na flexibilitu služby (fixný počet hodín a stretnutí). Pre Slovenský kontext sú podstatné nasledovné faktory úspechu štandardu kvality “Qualité Totale CIBC”:
- Vytváraný participatívne a konsenzuálne sieťou existujúcich poskytovateľov, s cieľom zlepšiť kvalitu poskytovanej služby
- Jasný a transparentný proces hodnotenia kvality nezávislým auditorom, so zapojením poradenského centra (vypracovanie sebahodnotiacej správy z interného auditu)
- Značka kvality garantovaná nezávislým orgánom, zloženým zo zástupcov sociálnych partnerov
- Štandard uznávaný a vyžadovaný verejnými financovateľmi kariérového poradenstva
- Graficky jasne identifikovateľná značka kvality